Nicola Lagioia: Bijes

Nakladnik: FOKUS komunikacije, 2019.

Naslov izvornika: La ferocia

S talijanskog prevela Morana Mazor

20191207_110130

Bravo, majstore Tolstoj! Bravo! Gromoglasni aplauz, skidam kapu!

Ne, u nastavku ovog teksta sigurno nećete čitati o romanu Ana Karenjina, ali nisam se mogao oteti dojmu- dok sam čitao Bijes Nicole Lagioie- kako rečenica, koja je vremenom dovedena do ruba nepodnošljivog klišeja, korištena tamo gdje ima i nema smisla- ona o sličnosti svake sretne i jedinstvenosti svake nesretne obitelji- stoljećima poslije pokazuje svoju autentičnost i snagu. Kao da postoji nepresušno vrelo prokletstava, inspiracije i načina na koje obitelji, nešto što bi trebalo biti sveto i nedodirljivo, mogu biti nesretne.

20200117_232414_0000

Prikladno upozorenje na početku ove knjige bilo bi: Lasciate ogni speranza voi che entrate! Svi vi koji ulazite, napustite svaku nadu, jer u ovom romanu je zaista nema! Ali napustite i svaku nadu da ćete, jednom kad uzmete u ruke ovaj roman, čitati jedan brzi, eksplozivni i napeti triler, jer mnogi bi pomislili da je to ono što ih čeka do kraja romana, jednom kad pročitate uvodno poglavlje.

Triler je samo jedna kratka nota u ovom romanu koji je zapravo rekvijem za ljudskost, rekvijem za zdravi razum, rekvijem za monstruoznost koja je svojim košćatim zlokobnim rukama spremna posegnuti za onim što bi trebalo nedodirljivo.

20200117_232449_0000

U jednoj pravoj filmskoj fincherovskoj sceni gola djevojka, u mirnom pandemoniumu misli, s ranama kao Rorschachovim mrljama po cijelom tijelu, korača prema svom kraju, prema smrti pod kotačima kamiona.

Od prekaljenog poslovnog čovjeka kao što je Vittorio Salvemini koji si ne želi priuštiti i ne može dopustiti nešto kao što je oplakivanje mrtve kćeri; preko polubrata Michelea, koji je Claru gledao kao stup svoje obitelji i kojeg je s pokojnom sestrom povezivala ljubav kojoj ni sam nije mogao odrediti granice; preko braće i sestara i ucviljene majke, pa sve do društva s kojim je obitelj Salvemini ili njezini članovi pojedinačno bilo u vezi- kako je smrt jedne žene uzdrmala puno više ljudi nego što je trebala?

20200117_232652_0000

I dok bi bilo tako lako, ali pogrešno, zaključiti kako je stravična smrt Clare Salvemini uzrok jednom nizu događaja koji će dovesti do konačnog otkrića njenog ubojice, ona je zapravo posljedica jednog trulog i beskrupuloznog, ne samo društvenog i poslovnog, već i obiteljskog života čija se umrljana prošlost, sadašnjost i budućnost otkriva u svakoj stranici ovog romana.

Iako je svaka od njih na svoj način nesretna, mnoštvo takvih obitelji ima jednu zajedničku crtu- nisu ni svjesne ponora svoje nesreće, odbijaju je prihvatiti, odbijaju uvažiti njenu prisutnost. Novcem, dragocjenim i svjetlucavim predmetima pokušavaju je preodjenuti, prikazati je sebi i svijetu u drugačijem svijetlu, sve dok se stara dama ne zasiti svog dugo pripremanog ruha, sve dok u već napuklu čašu ne padne ona jedna mala kap koja će je silovito preliti, možda i razbiti.

20200117_232533_0000

Izgladnjela lisica pred zečevima, sićušna grinja koja nadvladava deset puta veću osu, uzbuđenje mačke koja svojim zubima pronalazi arteriju na štakorovu vratu, životinje koje pod okriljem noći pronalaze slabiji plijen… ekstenzivni opisi životinja koje ćete pronaći u ovom romanu ne služe samo za upoznavanje životinjskog svijeta u našoj neposrednoj blizini, već za isticanje ono iskonskog, životinjskog- bilo to za razmnožavanje, hranjenje ili pak puko preživljavanje- nagona kojeg smo evolucijom i društvenim normama navodno stavili pod kontrolu.

Lukavost, snaga, spretnost, ili pak čista nadmoć preslikava se sa ponašanja životinja- za koje često govorimo da je nagonski- na ljude koji, razumu unatoč, jako često ne izgledaju kao ništa drugo nego- bezumne i nasilne životinje.

20200117_232516_0000

I to je zapravo suština romana Bijes. Prikaz zamagljene granice između čistog nagonskog i racionalnog ponašanja, ali i onog najopasnijeg – izrazito razumnog ponašanja, vođenog čistom željom za moći, u kojem se ne gleda na čiji će se okrvavljeni leš nagaziti.

Bijes nikako nije roman za publiku željnu eksplozivnih romana punih prevrata. U pitanju je sceničan, potresan i složen roman napisan bez imalo suzdržavanja i bespredmetnog uljepšavanja jedne društvene, obiteljske i moralne truleži. Roman koji je u mojim očima apsolutno opravdao svaku nagradu koju je osvojio- iako mnogima ni danas nije jasno kako- i koji je postao predmetom svake moje ozbiljne preporuke.


Jedna misao o “Nicola Lagioia: Bijes

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.